Pierwsze objawy autyzmu pojawiają się najczęściej pod koniec pierwszego lub na początku
drugiego roku życia dziecka. Wraz w wiekiem symptomy stają się coraz bardziej wyraźne.
Autyzm jest diagnozowany na podstawie zachowań i cech obserwowanych w trzech obszarach (tzw.
triada autyzmu):
- interakcji społecznych,
- komunikacji,
- zachowaniach pod postacią powtarzalności.
Co to znaczy? Osoby z autyzmem mają trudność w rozumieniu zachowania czy uczuć innych ludzi, a
także gestów i odczytywaniu mimiki twarzy oraz inicjowaniu kontaktu.
Wiele osób z autyzmem nie mówi, a niektóre komunikują się w sposób specyficzny lub usztywniony.
Ich wypowiedzi mogą sprawiać wrażenie nieadekwatnych do sytuacji. Typowy jest opóźniony rozwój mowy u dzieci,
branie wypowiedzi zbyt dosłownie, a także unikanie kontaktu wzrokowego oraz trudności z odczytywaniem mimiki
twarzy, tonu głosu, gestów rozmówcy.
Osoby z autyzmem bywają bardzo przywiązane do rutyny i wzorców. Często chodzą wyłącznie jedną
drogą, nie lubią zmian. Często bardzo angażują się w zainteresowanie jednym tematem. Charakterystyczne jest, że
spędzają dużo czasu na obserwowaniu poruszających się przedmiotów bądź zjawisk czy układaniu przedmiotów w
konkretny sposób.
Jedną z cech autyzmu jest nietypowe odbieranie świata za pomocą zmysłów. Bodźce mogą być bowiem
odczuwane zarówno jako mało intensywne, jak i zbyt intensywne, co wiąże się z różnymi niecodziennymi reakcjami
(np. niechęć do dotyku czy zakrywanie uszu w reakcji na niektóre, nie tylko głośne dźwięki).
Autyzm jest zaburzeniem bardzo niejednolitym. Wśród osób autystycznych są osoby głęboko
niepełnosprawne i słabo funkcjonujące społecznie, ale i wyróżniające się ponadprzeciętnym poziomem niektórych
sprawności intelektualnych.