Teleporada to zdalna konsultacja z lekarzem, która odbywa się na odległość. Oznacza to, że
lekarz znajduje się w innym miejscu niż pacjent. Rozmowa jest prowadzona telefonicznie lub przez komputer, przy
pomocy aplikacji do połączeń wideo.
Istotą
teleporady jest
to, że zarówno wywiad lekarski, jak i wstępna diagnostyka przeprowadzane są za pośrednictwem systemów
teleinformatycznych lub systemów łączności. W ten sam sposób udzielana jest porada medyczna. Aby się umówić na
e-wizytę, wystarczy zadzwonić do wybranej poradni lub skorzystać z możliwości, jakie daje internet (można
odwiedzić stronę konkretnej przychodni lub gabinetu lub skorzystać z ofert platform telemedzycznych).
Jak przebiega e-wizyta? Jej scenariusz jest typowy: po nawiązaniu połączenia w umówionym
wcześniej terminie pacjent przedstawia problem, a lekarz sporządza wywiad lekarski i dokumentację medyczną, stawia
diagnozę, przepisuje leki, formułuje zalecenia, a także wystawia niezbędne dokumenty, takie jak:
- e-recepta, którą można zrealizować w aptece na podstawie 4-cyfrowego kodu i numeru PESEL,
- e-zwolnienie, które jest wysyłane bezpośrednio do ZUS,
- e-zlecenie na zaopatrzenie w wyroby medyczne,
- e-skierowanie na badania, zabiegi rehabilitacyjne, do lekarza specjalisty, szpitala lub sanatorium.
Podczas teleporady należy zachowywać się dokładnie tak, jak podczas tradycyjnej wizyty w
gabinecie lekarskim. Kluczowe jest szczegółowe i rzeczowe przedstawienie problemu oraz udzielanie wyczerpujących
odpowiedzi na zadawane przez lekarza pytania.
Teleporad udzielają lekarze rodzinni i specjaliści, zarówno zatrudnieni w przychodniach
współpracujących z Narodowym Funduszem Zdrowia, jak i placówkach działających na zasadach komercyjnych. Porad
zdalnych mogą udzielać także pielęgniarki, położne, fizjoterapeuci i inne osoby wykonujące zawód medyczny.
Telemedycyna ma wiele zalet. Oznacza:
- oszczędność czasu (którego nie trzeba tracić na dojazdy i oczekiwanie na wizytę w przychodni),
- możliwość skorzystania z porady różnych specjalistów, często niedostępnych stacjonarnie z uwagi na dużą
odległość od miejsca zamieszkania,
- szansę na otrzymanie natychmiastowej pomocy medycznej,
- bezpieczeństwo. Korzystanie z teleporad, w związku z ryzykiem zakażenia koronawirusem, jest zalecane między
innymi przez Ministerstwo Zdrowia, Narodowy Fundusz Zdrowia czy Rzecznika Praw Pacjenta.