Przed e-wizytą u psychologa, to jest przed wykonaniem bądź odebraniem połączenia w ustalonym na
teleporadę terminie, należy się odpowiednio przygotować. Co jest ważne?
Po pierwsze należy zastanowić się, co jest powodem zgłoszenia się do psychologa, jakie objawy
są niepokojące oraz jakie są oczekiwania w stosunku do specjalisty. Warto również ustalić pewne fakty, o które
najpewniej będzie pytał psycholog i odpowiedzieć sobie na pytania:
- Jak przebiegało dzieciństwo?
- Jaka jest obecna sytuacja życiowa?
- Od kiedy trwa problem? Jakie objawy są niepokojące?
- Co działo się przed wystąpieniem problemu?
- Jakie są skutki wystąpienia problemu?
Ponieważ współpraca z psychologiem, nie tylko online, opiera się na szczerej rozmowie, warto
zadbać o to, by okoliczności były ku temu sprzyjające. Otwarte i swobodne mówienie o sobie i rozmawianie o
problemach umożliwia brak osób trzecich w pomieszczeniu, a także panująca w nim cisza i spokój. Komfort i poczucie
bezpieczeństwa są bardzo ważne.
W zależności od wybranego typu teleporady należy także zadbać o dobrą jakość połączenia
internetowego lub wybrać miejsce z dobrym zasięgiem sieciowym. W przypadku kontaktu wideo niezbędna jest kamerka i
mikrofon.
Jeżeli teleporada ma charakter czatu czy wideokonferencji, co oznacza, ze lekarz i pacjent się
widzą, należy zadbać o ubiór. Odzież powinna być nie tylko schludna, ale i komfortowa.
Istotne również jest, by podczas konsultacji na odległość być spokojnym i skoncentrowanym,
zwięźle i rzeczowo przedstawić swój problem i niepokojące objawy, ale i wyczerpująco (oraz szczerze) odpowiadać na
zadawane przez lekarza pytania.
Bardzo ważne jest również odpowiednie, pozytywne nastawienie. Obawy związane z wizytą u
psychologa są zupełnie normalne. Lęk przed oceną czy krytyką decyzji towarzyszy wielu osobom, zwłaszcza przed
pierwszą konsultacją, zwłaszcza zdalną. Warto pamiętać o dwóch kwestiach: psycholog to specjalista, który chce i
umie pomóc. Ponadto obowiązuje go tajemnica lekarska, więc nie ma obaw, że o szczegółach spotkania dowiedzą się
osoby trzecie.