Zespół Aspergera (ang. Asperger’s syndrome, AS, ZA) to całościowe, łagodne zaburzenie rozwoju zawierające się w spektrum autyzmu. Jego podstawowym objawem są trudności w nawiązywaniu i podtrzymywaniu relacji międzyludzkich. Po raz pierwszy opisał je Hans Asperger w 1944 roku, a termin Asperger’s Syndrome został użyty w 1981 roku w publikacji Lorny Wing. Dziś to jedna z najczęściej diagnozowanych chorób wieku dziecięcego. Dużo częściej dotyczy chłopców niż dziewczynek.
Zespół Aspergera (ang. Asperger’s syndrome, AS, ZA) to całościowe, łagodne zaburzenie rozwoju zawierające się w spektrum autyzmu. Jego podstawowym objawem są trudności w nawiązywaniu i podtrzymywaniu relacji międzyludzkich. Po raz pierwszy opisał je Hans Asperger w 1944 roku, a termin Asperger’s Syndrome został użyty w 1981 roku w publikacji Lorny Wing. Dziś to jedna z najczęściej diagnozowanych chorób wieku dziecięcego. Dużo częściej dotyczy chłopców niż dziewczynek.
Przyczyny zespołu Aspergera
Specjaliści są zdania, że u podłoża zespołu Aspergera, jak i innych zaburzeń spektrum autyzmu
leżą nieprawidłowości neurologiczne i zaburzenia w rozwoju płodowym. Choć dokładna przyczyna nie jest do końca
ustalona, do najczęściej wymienianych należą:
czynniki genetyczne (uwarunkowane genami znajdującymi się na chromosomach 3, 4, 11 i genem EN2 na
chromosomie 7). Co istotne, dziedziczona jest nie tyle podatność na autyzm, ile skłonność do wystąpienia
spektrum zaburzeń.
wiek ojca powyżej 40. roku życia,
urazy okołoporodowe,
uszkodzenia OUN (ośrodkowego układu nerwowego), dziecięce porażenie mózgowe,
toksoplazmoza, poważne infekcje.
Nie ma dowodów naukowych wskazujących na związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy stosowaniem
szczepionki przeciwko odrze, śwince i różyczce a występowaniem autyzmu.
Objawy syndromu Aspergera
Objawy syndromu Aspergera ograniczają lub upośledzają codzienne funkcjonowanie. Pojawiają się
między innymi:
trudności w zakresie umiejętności społecznych, upośledzenie interakcji społecznych, nieumiejętność lub brak
chęci współpracy w grupie, brak empatii, problem z tworzeniem więzi emocjonalnych,
zaburzenia mowy i języka: opóźniony rozwój, powierzchownie perfekcyjny język ekspresyjny, sztywna i
pedantyczna mowa, ograniczenie w rozumieniu żartów, przenośni i metafor,
trudności w komunikacji niewerbalnej: ograniczone gesty, skąpa ekspresja twarzy, dystans fizyczny,
zachwianie rozumienia bliskości do innej osoby, unikanie kontaktu wzrokowego lub nadmierne wpatrywanie się w
inne osoby, nieumiejętność w odczytywaniu mowy ciała innych osób,
zawężone, specjalistyczne zainteresowania, połączone czasem z obsesyjnym zainteresowaniem jedną
dziedziną,
ograniczona elastyczność myślenia przy braku upośledzenia umysłowego,
ograniczone, wąskie i powtarzające się zachowania oraz rutynowe wykonywanie pewnych czynności,
zwiększona wrażliwość na bodźce, na przykład hałas, mocne światła i smaki, a także faktury materiału.
Zaburzenie to nie wiąże się z nieprawidłowościami rozwojowymi czy niskim ilorazem inteligencji.
Osoby z syndromem Aspergera mają bardzo dobrze rozwinięte zdolności poznawcze i potencjał intelektualny.
Ponieważ zespół Aspergera opiera się głównie na wycofaniu i problemach z aklimatyzacją w
społeczeństwie, nie musi przeszkadzać w codziennym funkcjonowaniu. Osoby z łagodniejszą odmianą ZA, z powodu
swoich niezwykłych zainteresowań, częściej uchodzą za ekscentryków niż za osoby zaburzone.
Diagnoza zespołu Aspergera
Choroba występująca w wieku wczesnodziecięcym zazwyczaj jest rozpoznawana między 3. a 8. rokiem
życia, najczęściej u dzieci, które rozpoczynają edukację w szkole. Zdarza się, że osoby z zespołem Aspergera
diagnozowane są w wieku dojrzewania lub w dorosłości.
Głównymi kryteriami różnicującymi zespół Aspergera od innych zaburzeń autystycznych jest brak
opóźnienia rozwoju mowy oraz innych istotnych zaburzeń, które uniemożliwiają komunikację oraz typowy rozwój
poznawczy.
Diagnoza ZA opiera się na objawach w trzech sferach:
relacje społeczne,
komunikacja,
stereotypowe zachowania.
Klasyfikacja ICD-10, która jest oficjalnie obowiązującą w Polsce, wyodrębnia zaburzenia
„wewnątrz” spektrum, w tym również zespół Aspergera. Z kolei najbardziej aktualna klasyfikacja używana do
diagnozowania (klasyfikacja DSM-V) nie wyróżnia zespołu Aspergera jako osobnej jednostki. Traktuje go jako część
spektrum autyzmu. Oznacza to, że specjaliści nie używają w diagnozie nazwy zespół Aspergera, ale pojęcia spektrum
autyzmu.
Terapia syndromu Aspergera
Ponieważ zespół Aspergera nie jest chorobą, a zaburzeniem, nie mówi się o leczeniu, a terapii.
Ta ma pomóc przystosować się do życia i funkcjonowania w społeczeństwie.
W przypadku zespołu Aspergera wyróżnia się kilka metod terapeutycznych. To:
zajęcia integracji sensorycznej,
psychoterapia metodą behawioralno-poznawczą,
terapia behawioralna,
terapia metodą kognitywną,
leczenie farmakologiczne (wdraża się je, gdy pojawiają się choroby dodatkowe).
Każda forma terapii musi być poprzedzona szczegółową diagnozą postawioną przez psychologa lub
oligofrenopedagoga. Przeprowadza się ją na wielu płaszczyznach.