Konsultacja telefoniczna z lekarzem, tak samo jak porada online, to odpowiednik osobistej wizyty w gabinecie. Choć jest prowadzona na odległość, spełnia warunki klasycznej wizyty oraz stanowi pełnoprawną formę badania. Oznacza to, że podczas rozmowy można otrzymać nie tylko poradę i zalecenia, ale także e-receptę czy e-zwolnienie.
Konsultacja telefoniczna z lekarzem, tak samo jak porada online, to odpowiednik osobistej wizyty w gabinecie. Choć jest prowadzona na odległość, spełnia warunki klasycznej wizyty oraz stanowi pełnoprawną formę badania. Oznacza to, że podczas rozmowy można otrzymać nie tylko poradę i zalecenia, ale także e-receptę czy e-zwolnienie.
Na czym polega konsultacja telefoniczna z lekarzem?
Konsultacja telefoniczna z lekarzem, tak jak i porada online, są realizowane zdalnie, za pomocą
telefonu czy komputera. To wygoda, oszczędność czasu i bezpieczeństwo, zwłaszcza w dobie pandemii i w okresach
wzmożonej zachorowalności na różne infekcje sezonowe.
Telemedycyna oznacza także większe możliwości. Dzięki niej można korzystać z konsultacji u
różnych specjalistów, często niedostępnych stacjonarnie z uwagi na dużą odległość od miejsca zamieszkania.
Pacjentom korzystającym z teleporad online przysługują wszystkie prawa pacjenta gwarantowane
przez polskie prawo. Oznacza to, że podczas konsultacji telefonicznej lekarz stawia diagnozę i wydaje stosowne
zalecenia. Może również wystawić pacjentowi:
e-receptę,
e-zwolnienie,
e-zlecenie na zaopatrzenie w wyroby medyczne,
e-skierowanie na badania, zabiegi rehabilitacyjne, do lekarza specjalisty, szpitala lub sanatorium.
Jak wygląda konsultacja lekarska online?
Na konsultację telefoniczną z lekarzem należy się umówić telefonicznie lub przez internet,
często wypełniając kwestionariusz i opłacając usługę. Najczęściej lekarz kontaktuje się z pacjentem w ustalonym
terminie, pod wskazanym numerem lub adresem elektronicznym. Rozmowa może być przeprowadzona przy pomocy telefonu,
komputera, laptopa czy smartfona, także przy wykorzystaniu aplikacji do połączeń wideo.
Podczas teleporady należy zachowywać się dokładnie tak, jak podczas tradycyjnej wizyty w
gabinecie lekarskim. Na początku rozmowy należy podać imię i nazwisko, ale i inne dane osobowe, o które poprosi
lekarz (np. PESEL). Następnie należy przedstawić cel konsultacji.
Bardzo ważne jest, by na zadawane przez lekarza pytania udzielać wyczerpujących odpowiedzi. Na
ich podstawie podejmuje on bowiem decyzje dotyczące stanu zdrowia: stawia diagnozę, formułuje zalecenia, a także
wystawia niezbędne dokumenty. Co ważne, jeśli lekarz uzna, że stan zdrowia pacjenta wymaga osobistej konsultacji,
może poprosić pacjenta o stawienie się w gabinecie.
Konsultacja telefoniczna i konsultacja online sprawdza się zwłaszcza w przypadku mniej
poważnych dolegliwości, takich jak przeziębienie czy grypa, a także podejrzenia zarażenia koronawirusem
SARS-CoV-2.
Ta forma konsultacji jest wygodna również dla osób chorujących przewlekle, ponieważ umożliwia
kontrolę stanu zdrowia czy zaleconej wcześniej terapii, analizę i omówienie wyników badań oraz wystawienie
e-recepty na leki przyjmowane stale bez wychodzenia w domu. To ważne zwłaszcza w przypadku osób leczących się
kardiologicznie, neurologicznie czy onkologicznie. Rozwiązanie ułatwia także życie ludziom w podeszłym wieku,
kobietom ciężarnym czy osobom niepełnosprawnym, którym trudno się poruszać.
Jak zrealizować e-receptę?
Konsultacja lekarska online umożliwia wystawienie e-recepty w systemie elektronicznym. Pacjent
może ją otrzymać:
SMS-em jako 4-cyfrowy kod,
mailem, do którego jest dołączony kod i plik PDF, w którym znajduje się e-recepta.
Podczas wizyty stacjonarnej w gabinecie możliwe jest także otrzymanie recepty w formie
papierowej. To tak zwany wydruk informacyjny z kodem kreskowym, nazwą leku i zalecanym dawkowaniem. Aby recepty
otrzymywać mailem lub SMS-em, należy założyć Internetowe Konto Pacjenta.
Receptę elektroniczną może zrealizować w każdej aptece w Polsce. W przeciwieństwie do jej
papierowej wersji, lek może być wykupiony bez potrzeby jej drukowania.
Kupując lek osobiście należy:
podać numer PESEL i 4-cyfrowy kod dostępu do e-recepty (otrzymany SMS-em czy e-mailem),
pokazać e-receptę na ekranie telefonu, tak by farmaceuta mógł zeskanować kod kreskowy z pliku PDF,
pokazać wydruk informacyjny.
Pacjent może zrealizować e-receptę osobiście, ale i poprosić o pomoc kogoś bliskiego. Jeśli
leki ma wykupić inna osoba, należy przekazać jej:
4-cyfrowy kod dostępu do e-recepty i swój PESEL,
wydruk informacyjny z kodem kreskowym,
e-mail z PDF, w którym znajduje się e-recepta z kodem kreskowym i PESEL-em.