Jeśli źle się czujesz, nie ryzykuj zakażenia, a i nie narażaj innych. Skonsultuj się
telefonicznie z lekarzem, który może udzielić ci porady medycznej, a także wystawić e-receptę czy e-zwolnienie.
Wizytę zdalną możesz także zrealizować za pomocą smartfona czy komputera. Warto podkreślić, że osobom
korzystającym z teleporad przysługują wszystkie prawa pacjenta gwarantowane przez polskie ustawodawstwo.
Aby umówić się na wizytę, wystarczy zarezerwować termin u wybranego lekarza telefonicznie lub
poprzez formularz na stronie przychodni, poradni bądź platformy, która umożliwia korzystanie z konsultacji
zdalnych. Najczęściej lekarz kontaktuje się z pacjentem pod wskazanym numerem lub adresem elektronicznym.
Lekarska konsultacja zdalna od tradycyjnej różni się tym, że lekarz znajduje się w innym
miejscu niż pacjent. Niezmienne jest to, że przebiega ona według dobrze znanego scenariusza: pacjent przedstawia
problem, lekarz sporządza wywiad lekarski, po czym stawia diagnozę, przepisuje leki, formułuje zalecenia. Wydaje
także niezbędne dokumenty, takie jak:
- e-recepta, którą można zrealizować w aptece na podstawie 4-cyfrowego kodu i numeru PESEL, które przesyła
lekarz,
- e-zwolnienie, które jest wysyłane bezpośrednio do ZUS,
- e-zlecenie na zaopatrzenie w wyroby medyczne,
- e-skierowanie na badania, zabiegi rehabilitacyjne, do lekarza specjalisty, szpitala lub sanatorium.
Podczas teleporady należy zachowywać się dokładnie tak, jak podczas tradycyjnej wizyty w
gabinecie lekarskim. Kluczowe jest udzielanie wyczerpujących odpowiedzi na zadawane przez lekarza pytania.
Jeżeli podczas konsultacji telefonicznej czy online lekarz stwierdzi, że stan zdrowia pacjenta
wymaga osobistej konsultacji lub badania fizykalnego, może poprosić o stawienie się wizyty w przychodni, a także
zalecić kontakt z pogotowiem ratunkowym, jeśli stan zdrowia będzie tego wymagał. W niektórych przypadkach chory
może liczyć na pomoc także w warunkach domowych.